بهبود فرایند

اصول بهبود فرآیند کسب و کار

بهترین لغتی که می‌تواند فرآیند مربوط  به مدیریت بهبود کسب و کار (BPI) را توصیف کند واژه “تغییر” است. BPI رویکردی نظام‌مند است که هدف آن، کمک به سازمان‌هاست تا بتوانند با تکیه بر عوامل اشاره شده در زیر تغییراتی چشمگیر در زمینه چگونگی انجام کسب و کار خود ایجاد کنند:

  • تعریف مجدد اهداف استراتژیک
  • همراستا سازی فرآیندها با این اهداف و تعیین روندهای بازار
  •  بهینه‌سازی خدماتی که برای مشتریان یا ذینفعان ارائه می‌شود

اصول متعددی در ارتباط با بهبود فرآیند کسب و کار وجود دارد که چند مورد از آنها در ادامه آورده شده است:

همراستا سازی مناسب اهداف کسب و کار: اگر فرآیندها منعکس کننده اهداف کسب و کار شرکت نیستند باید تغییراتی در سیستم به وجود آورد.

ارزش مشتری: بالا بردن ارزش مشتری را می‌توان با اعمال تغییراتی در فرآیندها محقق ساخت و با تکیه بر این اقدامات  به  نتایج مطلوب‌تر دست یافت. رضایت مشتری کلیدی است برای رشد و توسعه کسب و کار.

تشکیل مالکیت کسب و کار: وظیفه بزرگ سنجش عملکرد و اعمال تغییر در فرآیندهای کسب و کار، به افرادی خاص وابسته است که به آنها صاحبان فرآیند نیز گفته می‌شود. وظیفه این افراد، پذیرفتن مسئولیت و هدایت تصمیم‌گیری‌های سخت و همچنین تامین و تضمین استراتژی‌های بهینه‌سازی فرآیندهاست.

ساخت نقاط کنترل: برای این که مشخص شود که فرآیندها واقعاً با اهداف کسب و کار شرکت همراستا هستند، وجود مجموعه‌ای از استانداردها -که با نام معیار سنجش (Benchmark) هم شناخته می‌شوند- ضروری است. این نقاط کنترل باید واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشند و البته در عین حال بتوان همزمان با پیشرفت پروژه، تغییرات مناسب استراتژیک را اعمال کرد.

 بهبود فرآیند کسب و کار، نقش بزرگی در تولید محصولات و خدمات مبتکرانه ایفا می‌کند که همه اینها بمنظور رضایتمندی کامل مشتری است. اما باید در نظر داشت که تغییرات باید به طور مستمر اعمال شوند. حتی سیستم‌هایی که به بهترین نحو مدیریت می‌شوند هم ممکن است به مرور زمان با خطا مواجه شوند.” فرآیند نوآوری” باید همیشه در رأس لیست اولویت‌های یک کسب و کار باشد.

با استفاده از سیستم‌ مدیریت فرایند کسب‌وکار رایورز، پایش مستمر همراستا بودن فرایندها و اهداف کسب‌وکار تسهیل شده و امکان تعریف و اندازه‌گیری معیارهای سنجش مهیا می‌گردد این ابزار به عنوان یک BPMS ایرانی، امکان مکانیزه نمودن فرایندها و انجام تغییرات مورد نیاز را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم نموده و استقرار اثربخش آن در سازمان نهایتا منجر به بهبود کسب‌وکارخواهد شد.

ترجمه و گردآوری: تیم مدیریت محتوای رایورز