پیاده‌سازی فرآیند قبض انبار منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

معرفی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در کیلومتر 13 بزرگراه شهید رجایی در غرب بندر عباس واقع شده است. منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به سبب اقدامات در حوزه‌ی اشتغال، تولید، صادرات و توسعه یکی از موفق‌ترین مناطق اقتصادی کشور است.

همچنین از مناطق برتر کشور در زمینه تولید فولاد، آلومینیوم و روی به‌ شمار می‌رود و اهدافی که برای این منطقه تعریف شده است این منطقه را به قطب فولاد کشور، قطب تولید آلومینیوم، مرکز تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی، قطب انرژی و قطب صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تبدیل خواهد کرد. فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت احداث واحدهای صنعتی و معدنی صنایع انرژی‌بر و فرآوری مواد معدنی و همچنین رشد توسعه اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش و توسعه فناوری‌های مدرن حوزه تولید، مهارت‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی جزء اهداف ترسیم شده منطقه می‌باشد.

بزرگترین چالش‌های منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس پیش از استقرار سیستم BPMS

منطقه ویژه در راستای انجام بخشی از اهداف محوله در زمینه امور گمرکی، بر آن شد تا با استفاده از فناوری‌های نوین و کاربردی به ساماندهی بیشتر این عملیات بپردازد. با توجه به هدف آن مجموعه، جهت تبدیل شدن به قطب صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و با توجه به اینکه در این منطقه حجم صادرات و واردات زیاد است، ذخیره اطلاعات محموله، گمرک و اطلاعات مالی آن برای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌ها مهم است. باتوجه به اهمیت درست بودن اطلاعات و عدم وجود مغایرت اطلاعات برای گمرک و کالاها، ذخیره دقیق و کامل داده‌ها در درجه اول اهمیت قرار دارد. پس بخشی از عملیات درخواستی در این مجموعه، صدور اتوماتیک انواع قبض‌های صادره از قبیل مواد اولیه و تولیدی می‌باشد. پیرو این امر مهم، نیاز به مکانیزه کردن عملیات مرتبط و نگهداشت اطلاعات تصمیم‌گیری در این زمینه مطرح گردیده است.

طراحی و مکانیزاسیون فرآیند قبض انبار توسط RayBPMS

موارد مطرح شده تنها دغدغه یک قسمت از مجموعه بسیار بزرگ منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس است، که با توجه به اهمیت ذخیره حجم بالای اطلاعات برای گزارش‌گیری و تصمیم‌گیری احتیاج است تا فرآیند به صورت سیستمی و مکانیزه انجام شود. لذا شرکت مهندسی نرم‌افزار رایورز، فرآیند قبض انبار را با استفاده از نرم‌افزار مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار (RayBPMS) طراحی، مکانیزه و پیاده‌سازی نمود.

همچنین انتخاب این سامانه برای استانداردسازی قوانین و ضوابط تعیین شده در منطقه و صدور انواع قبض‌های انبار، مرتبط با امور گمرکی منطقه ویژه خلیج فارس طراحی و بهره‌برداری شده است. با مکانیزه شدن این فرآیند علاوه بر ثبت اطلاعات می‌توان گزارش‌های آماری و نموداری مانند قبض انبارهای صادر شده، قبض‌های ابطال شده، گزارشات لاگ دقیق تغییرات اسناد، گزارشات مربوط به انواع قبض انبار صادر شده با توجه به انواع ضوابط ثبت شده در سیستم که این ضوابط مطابق با نیاز مجموعه طراحی شده است تا با طبقه‌بندی داده‌ها به اطلاعات تمامی مراحل فرآیند دسترسی داشته و مبنای تصمیم گیری‌های مدیریتی و استراتژیک باشد و آن مجموعه را در دستیابی به چشم انداز خود یاری نماید.

دستاوردها

  • تسریع ثبت و جست و جوی درخواست‌ها
  • کاهش چالش‌های موجود در خصوص تعاملات متقاضیان ، مدیران و کارشناسان
  • کاهش زمان انجام فرآیندها
  • کاهش هزینه توسعه و تغییر فرآیندها
  • کاهش خطای کاربران به واسطه استاندارد سازی قوانین و ضوابط جاری
  • دسترسی سریع به گزارشات لحظه ای برای کلیه کاربران و مدیران
  • دسترسی سریع به تاریخچه اقدامات کاربران
  • امکان بهبود مستمر فرآیند به واسطه انعطافپ‌ذیری بالای آن (به دلیل استفاده از سیستم مدیریت فرآیندهای کسبوکار رایورز جهت مکانیزاسیون)

مجری: شرکت مهندسی نرم افزار رایورز کویر