سامانه فرآیند خرید مواد اولیه (ضایعات) در شرکت ذوب آهن بیستون

شرکت ذوب آهن بیستون بعنوان یکی از شرکت‌های بزرگ مجموعه صنعتی شکری با ظرفیت سالانه تولید ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی (بلیت) در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد. محصول این مجتمع به عنوان ماده اولیه واحد نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین فاز دوم با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن آهن اسفنجی دردست اقدام می‌باشد. باتوجه به میزان برق مصرفی در مجموعه کارخانجات فولاد احداث نیروگاه برق ۱۲ مگاوات ساعت در حال انجام می‌باشد.

با توجه به حجم بالای ورود مواد اولیه به کارخانه که بخش قابل توجه آن ضایعات آهن می‌باشد، مدیریت و کنترل گردش آن حائز اهمیت بوده و همواره دغدغه مدیران است. حجم بالای ورودی ضایعات از پیمانکاران تامین‌کننده جزء و کلان، توزین محموله وارده، قیمت‌گذاری و در نهایت محاسبه بستانکاری پیمانکاران، فرآیندی پیچیده و زمان‌بر می‌باشد. در نتیجه مدیریت در جهت تسهیل و نیز افزایش کنترل‌های داخلی در صدد مکانیزه نمودن فرآیند مذکور برآمدند.

با توجه به فرآیند اجرایی ذوب آهن بیستون در حوزه تامین مواد اولیه و دغدغه‌های مدیران و کارشناسان ذی‌ربط، راهکار ارائه شده محتمل بر مکانیزه نمودن گردش کار توام با ارتباط با سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS) می‌باشد به طوریکه از بدو ورود ماشین‌های حمل مواد اولیه از طریق حراست درب ورود، تمامی اطلاعات مرتبط به طور مکانیزه جمع‌آوری می‌گردد تا مرحله توزین در کمترین زمان انجام شود. همچنین قیمت‌گذاری براساس استانداردهای مشخص و در صورت وجود قرارداد با پیمانکار براساس پارامترهای قراردادی محقق و بستانکاری فروشنده لحاظ می‌گردد. لازم به ذکر است با مکانیزه شدن فرآیند مذکور رضایتمندی در تمامی ذینفعان از جمله فروشندگان به طور چشمگیری افزایش یافت.

 فرآیند و جزئیات خرید در هر مجموعه تولیدی و صنعتی می‌تواند متفاوت باشد. از همین رو، با قابلیت‌های سیستم مدیریت فرایند کسب و کار رایورز این امکان وجود دارد تا سیستم کاملا منعطف با درخواست و نیاز کارفرما طراحی مجدد گردیده و نیاز سازمان را برطرف سازد.

دستاوردها

  • طراحی سامانه یکپارچه جهت کنترل فرآیند ورود و خرید مواد اولیه به مجموعه صنعتی
  • عملیات گسسته ثبت بارنامه تا ثبت سند انبار از درب ورود تا مرحله انبار را به هم مرتبط و متصل کرده و با ثبت کلیه جزئیات بار در عملیات گزارش‌گیری، بررسی، تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت هزینه‌ها بسیار مؤثر واقع شده است.
  • با وجود گزارشات مختلف برحسب مشتری، نوع بار، درجه‌بندی بار، قرارداد و … ، میزان خرید در حالات مختلف مشخص گردیده و بسادگی در سطوح مدیریتی قابل بحث خواهند بود.
  • ارتباط با زیرسیستم‌های مختلف از جمله مالی و انبار جهت ثبت سند، خطای کاربر را در ثبت اسناد متناظر با فرآیند کاهش داده و امر مکانیزاسیون را در مجموعه افزایش داده است.

پروژه سامانه خرید مواد اولیه از سال ۱۳۹۷ با فرآیندی ساده شروع به طراحی شد و نسخه اولیه آن جهت ثبت بار پیاده‌سازی گردید. با گذر زمان و بررسی‌های مرحله به مرحله با مدیریت مجموعه ذوب آهن، ویژگی‌های مختلف به آن افزوده شد و فرآیند به شکل نهایی درآمد. با سیستماتیک نمودن فرآیند از عملیات انسانی به میزان فراوانی کاسته شد. با تعریف نرخ‌ها، قراردادها و جداول پایه مختلف فرآیندهای گوناگون به صورت اتوماتیک انجام گردید که از آن جمله می‌توان به محاسبات اوزان و مبالغ اشاره کرد. سیستم BPMS رایورز این امکان را فراهم آورده است که تا این لحظه تولید نسخه جدید و پیشرفته‌تر این سامانه ممکن باشد و به مکانیزه نمودن عملیات مجموعه کمک کند.

مجری: شرکت مهندسی نرم افزار رایورز شرق